onsdag 16 februari 2011

Vår på gång?

Visst undrar man ju över var våren tagit vägen? För trots att det bara är februari så känns det som om vintern varit här jättelänge och som om det vore dags för lite sol och värme nu! Jag längtar så hemskt mycket! Så länge får man trösta sig med lite fina vårblommor inne på fönsterbrädan. Blomkontot skjuter som vanligt i höjden när tulpanerna är här;-)På virkfronten har det gått lite långsamt, men i alla fall framåt. En mycket ond rygg har satt stopp för det mesta, men små, små stunder så fuskar jag och kryper upp i soffan med virknål och garn. Som tur är så fick jag en underbar julklapp av fina svägerskan som passar perfekt till virkade kakor:
Ett av mina brorsbarn hade en önskan om en alldeles egen sköldis och då måste man ju fixa det, eller hur? För att utmana mig själv lite så utökade jag projektet med ett litet "hem" till hennes sköldpadda. En kollega visade mig (förra året)ett gammalt mönster av den här söta docksängen som fiffigt nog kan vikas upp och bli en påse att bära runt på. Tidigare har jag inte tagit mig tid att testa det, men nu så! Så här ser alltså sängen ut:
Och simsalabim så viker man upp kanterna, drar ihop snodden och vips så har man en liten påsväska att bära sitt djur/sin docka i. Passar ju perfekt till smådockor naturligtvis!
Tomten skötte faktiskt inte riktigt sitt uppdrag i julas så nu i början av året har jag hjälpt honom lite på traven... Jag har länge velat ha Annikas bok "Välkommen till Virkligheten" som innehåller en massa fina figurer och mönster. Nu har den äntligen landat i brevlådan och jag njuter av att ha en massa nya saker att prova på. Första testen blev en muffins/kaka (såklart!). Fler saker är på gång, men det återkommer jag till.
Ha det bra i kylan! Brrrrrr.....
/Musse

1 kommentar:

Kat sa...

Tack för din kommentar hos mig! Det är kul att läsa att andra uppskattar det man pysslar med. Min röd-vita hemlis avslöjas i veckan, när den blivit klar. Men å vilken gullig liten docksäng du gjort! Perfekt att man kan ta den med sig, barn gillar ju sånt. Ha en bra vecka! /Kat