måndag 30 mars 2009

En helt annan dag

Jag hade ju som sagt laddat för en trött dag, både hos eleverna och hos mig själv. Det blev en helt annan dag! Förkylda barn med ont i hals och öra gjorde att jag fick stanna hemma med hela skocken och ha en riktig "sitta inne och mysa"-dag. Pyssel, dator och TV har använts flitigt av både dem och mig men en hel del pedagogisk verksamhet har också smugit sig in. (Jag är inte bara mamma, jag är lärare oxå;-))Jag har hunnit peppa de två stora lite extra vad det gäller pianoläxan. De utvecklas blixtsnabbt och har trots två helt olika personligheter och inlärningsstilar stor glädje av sitt spelande. Jag är särskilt nöjd över att de på ett så bra sätt får lära sig att spela efter ackordanalys, något som jag själv aldrig fick lära mig i musik/kulturskolan. Det fick man ju helt enkelt fundera ut själv.


En annan mycket fascinerande aktivitet under dagen har varit storasyster och lillebrors skattjakt! Hon har skrivit lappar till lillebror och placerat ut dem på olika, hemliga ställen i huset. Han har sedan fått en lapp med ett kort meddelande som lett honom till nästa lapp, som lett honom till nästa lapp osv... Han har läst och läst och till slut hittat den sista lappen som hört i hop med någon form av belöning. Gissa om han är nöjd över att kunna läsa, knappt sex år gammal!

Ute är det kallt och ruskigt! Det blåser och är allt annat än skönt! Hit med lite värme, tack! Trots detta hittar man ett och annat guldkorn i rabatten:

/Musse

1 kommentar:

Vardagens guldkorn sa...

Vilken skön dag ändå trots sjukdom. Själv laddar jag för 4 lektioner påskbuffe, föräldramöte och ett medarbetarsamtal den här veckan. Kram L