söndag 2 augusti 2009

Skördetid

Mitt i trädgårdens byggkaos så växer det och knakar i trädgårdsland (låda) och på buskar. Vinbärsbuskarna är fulla av mogna bär och skogsdungen bakom huset innehåller mer blåbär än vanligt! Jag har i år fått plockhjälp från ett alldeles nytt och lite oväntat håll: barnen! De har upprepade gånger kommit in från skogen alldeles blå om läppar och tänder och ställt frågan:
-Om vi plockar blåbär, kan du göra en paj då? Snäääälla!
Vem kan vägra en sådan vädjan? Självklart har jag gjort pajer, kokat lite sylt och bakat lite smaskigt fikabröd. Utan att behöva plocka ett enda bär själv....
Barnens skörd

Igår bakade vi lyxiga Wienerbröd på ett mycket enkelt vis:-) Receptet hittar du hos min vän Vardagens Guldkorn. Testa! De var verkligen supergoda!

För att på något vis engagera mig i skörden så ägnar jag idag min tid åt vinbärsbuskarna. De ska plockas av och bli till sylt, gelé och lite annat smått och gott. Barnen är inte så förtjusta i saften, tyvärr. Jag får komma på något annat helt enkelt.


Ha en bra dag!

/Musse

1 kommentar:

Musseblomman sa...

Vilka duktiga barn som plockar bären, där sparar man ju lite tid och arbete.. ;) Mums med pajer sen.. Wienerpajerna såg så läckra ut.. mums!!