tisdag 27 oktober 2009

Fika på lovet?

För att krama ur mig den sista orken ur innan höstlovet så hade jag förra veckan ansvar för vårt fredagsfika på jobbet. Vi är ca 25-30 lärare som undervisar i år 1-6 som fikar tillsammans varje fredag på förmiddagens rast. Eftersom vi är så många så är det inte så ofta man "drabbas" av att stå på tur att ordna fikat, men när det väl är dags så är det ju ganska mycket jobb. Jag har dessutom lite svårt att göra lagom mycket... Jag vill absolut inte drabbas av att det fattas fika så i stället gör jag alltid lite extra. Familjen brukar uppskatta om jag har med mig något hem igen på fredag eftermiddag:-)

Den här gången fick det bli en av mina absoluta favoriter:

Fransk chokladtårta

100 g blockchoklad

100 g smör

2 ägg

2 dl socker

1 3/4 dl mjöl

Garnering
100 g blockchoklad
2 msk vispgrädde
jordgubbskulor
50 g vit blockchoklad
Smörj en form med löstagbar kant. Smält blockchokladen i mikrovågsugn och tillsätt sedan smöret så att det får smälta i chokladen.
Vispa ägg och socker pösigt.
Vänd ner mjölet omväxlande med den smälta chokladen. Häll smeten i formen.
Grädda i 225 grader (varmluft 200 grader) i ca 15 minuter. Tårtan blir godast om den är kladdig i mitten!
Smält blockchokladen tillsammans med grädden till garneringen (i mikro eller över vattenbad). Bred över den avsvalnade tårtan. Strö snabbt över jordgubbskulorna och hackad vit choklad.
Kanske något att njuta av på lovet? Inte någon hälsokaka, men ruskigt god:-)
Lycka till!
/Musse

Inga kommentarer: