tisdag 9 december 2008

Dag 2 i Veckan

Nåja, det här var väl i alla fall en betydligt bättre dag än igår. Fortfarande riktigt förkyld och hängig, men det går åt rätt håll. Genrepet av Luciatåget höll dock på att gå helt över styr eftersom jag hostade så mycket att jag inte kunde spela... Jag hoppas verkligen att det är bättre på torsdag då vi har de tre första föreställningarna!

Jag fick mig en tankeställare igår. Jag släpade mig genom en livsmedelsaffär (i väntan på nyckeln till mitt hus). När jag betalat mina varor, bla ett par paket glitter (man vet ju aldrig om det behövs lite extra) och en uppsättning stjärngossestrut och stjärna (om någon fäktar sönder sin...)så börjar min expedit prata med tjejen som sitter i nästa kassa: "Jag undrar om det är någon annan än lärarna som tycker att Luciatåg i skolan är fint? Det är ju supertrist och t o m sångerna är ju jättetöntiga! Typiskt lärarpåhitt!"
Där stod jag. Med glitter och stjärngosseoutfit. Sjuk, utelåst och trött. Jag bara orkade inte ta en diskussion. Tänkte bara i mitt stilla sinne att "det kan väl ändå inte bara vara lärarna som gillar det här?" I så fall så känns det som om man kanske skulle lägga tiden på något annat? Eller?
/Musse

4 kommentarer:

Almapower sa...

Jag hoppas verkligen, verligen inte att det är så. Det vore ju sjukt mycket slöseri med tid...

idiofon sa...

jag vet rätt många ungar som gillar det. men ibland undrar man ju. kanske att man skulle göra en enkät:

hur viktigt är lucia för dig?
tycker du om lucia?

och se hur det gick. jag har en känsla av att många skulle bli galna om det inte blev nåt av lucia, men kanske egentligen mest lärare, när man tänker efter.

Fröken Musse sa...

Men visst vore det tragiskt? Jag tror ju ändå att både barn, föräldrar och lärare vill ha Lucia. Det är ju en mycket speciell tradition som vi har. Men ändå...det är ju mycket tid som går åt.

Moam sa...

De 40 elever jag har i mitt luciatåg, som ju dessutom har valt det själva, tycker att det är riktigt kul. Då är det väl värt det bara för det? Vet att många av de andra elever ser fram emot att se och höra också för den delen. Jag hade nog haft svårt att vara tyst, hade nog gärna gjort henne generad genom att tala om att jag minsann var den där töntiga läraren hon pratade om.