torsdag 15 januari 2009

Komprimerad vecka

Eftersom vår lillebror varit hängig hela veckan så har jag och maken pusslat med tider för att få livet att gå ihop. Jag jobbade hårt månd-tisd och han fick jobba (säkert inte alls lika hårt;-)onsd-torsd. Mina musikelever blir verkligen besvikna när musiken blir inställd. Det är ju ett gott betyg, men det känns också som en börda eftersom jag inte vill vara borta...
På grund av detta så bestämde jag mig för att göra allt vad jag kunde för att alla skulle få sin musik den här veckan. Detta innebar att jag vissa lektioner fick ha flera klasser på en gång. I tisdags morse hade jag till exempel skolans tre år3-klasser samtidigt! Ca 65 elever! Snacka om effektivisering:-) Man får ju bara hoppas att inte skolledningen kommer på att det kan fungera . De skulle ju kunna spara en hel massa pengar på det!
Nåväl, kvaliteten skulle ju verkligen bli lidande i längden, men det kan fungera någon enstaka gång. Eleverna skötte sig exemplariskt trots att jag var helt och hållet ensam med dem alihop. Jag har så bra klasser! Vi sjöng på svenska och engelska (engelska sånger älskar de just nu eftersom de precis börjat läsa engelska), sjöng olika kanon, klappade rytmer mm. Helt bortkastat blev det ju faktiskt inte i alla fall.

Jag hade dessutom en år 4-klass tillsammans med en år 5-klass. Där märks det att det är ett år som skiljer! Fyrorna orkar inte alls 60 minuter lika bra som femmorna. Alla gjorde sitt yttersta och jag hade en bra lektion med dem också. Svensk folkmusik, prat om fäbodar och sången och musikens roll då och där. Svårt att hitta filmer om sådant. Lite konstigt tycker jag. Det borde väl vara lätt att göra? I stället får man leta på Youtube med lupp för att hitta vettiga saker att visa. Fram för bättre undervisningsmaterial i musik!

/Musse

5 kommentarer:

Syster Yster sa...

Vad duktig du är. Jag har sagt det förrut men det kan sägas igen. Ni lärare är otroliga. Tack för att ni finns och utbildar våra barn.
Nettan

Almapower sa...

Har du 60-minuters lektioner? Hur!?

Fröken Musse sa...

Tycker du det är långt? eller kort?

Moam sa...

Jag vill heller inte vara borta, både eftersom elevena saknar musiken och för att jag blir stressad av att mina få lektioner blir ännu färre. Får jag ändå verka tråkig och girig och fråga om du inte slapp ta ut Vab-dagar när du gjorde så där? Annars jobbar du ju mycket hårdare och mer än vanligt och får ändå mindre pengar...

Moam sa...

En sak till: Har du hittat bra exempel på YouTube om svensk folkmusik? Har letat och tycker inte att jag hittar nåt bra. Vill du dela med dig av nån liten länk eller nåt sökord kanske? :-)