onsdag 21 januari 2009

Skriftliga omdömen-igen

Vi får utbildning ang. skriftliga omdömen. Tre tillfällen per lärare i ca 3 timmar/gång. Det är ett företag som sålt sitt material till vår kommun. Jag är imponerad! Kanske inte så mycket över vad de presenterar utan mer över att de varit så smarta att satsa på detta! Det måste vara en lättsåld "produkt".
Tänk alla osäkra lärare som finns i Sverige just nu! Vi sitter på våra skolor och funderar över hur vi ska mäkta med att skriva omdömen i samtliga ämnen. Hur ska de utformas? Vad ska de innehålla? Hur ska de kunna bli lika mellan olika lärare och olika skolor? Hur blir det tydligt för föräldrar och elever vad som står? Ja, frågorna hopar sig och vi är beredda att ta emot all hjälp som vi kan få. För att inte få hysteriska lärare på halsen så har kommunen då köpt in tjänsten från ett företag som specialiserat sig på detta. Hur skriver man? Vad skriver man?
Föreläsaren är duktig. Hon ger ett lugnt och kompetent intryck. Hon lotsar oss fram i djungeln av lagtexter och råd från Skolverket. Vi ler och funderar, diskuterar med varandra och henne. Men i slutänden är det inte vi som bestämmer, eller föreläsaren, det rektorerna! Vi går ut från salen lika förvirrade som vi kom in. Var är mallen? Hur ska vi göra? Fritext eller kryss? Blandat? Jag träffar 200 elever i veckan... Alla ska ha omdömen minst en gång per termin. Om jag lägger 15 minuter per elev på att skriva (vilket långt ifrån alltid räcker) så blir det 50 timmar på en termin! Då vill man ju att det ska bli bra.

/Musse

Inga kommentarer: