onsdag 21 januari 2009

Ännu en VAB-vecka

Januari-mars är inte roliga månader med tre barn i huset. Vi lyckades hålla hösten frisk, men nu har det verkligen tagit fart med VAB-dagarna. Den här veckan är det storebrors tur att vara febrig och förkyld. Jag har varit hemma i två dagar och försöker att njuta av den oväntade ledigheten. Tyvärr så gör nattvak med sjuka barn att man inte orkar särskilt mycket. Tankarna går till jobbet och eleverna. Min terminsplanering har redan fått sig en knäck av dessa hemmadagar, men det löser sig väl framöver.
Jag fick en kommentar ang. mina musiklektioners längd. Vi har lagt upp det så här:
  • år 1-2 undervisas av klassläraren i musik (olika kvalitet, osäker på minutantalet)
  • år 3 har 40 minuter/vecka med mig (osäker på om det ligger minuter på klassläraren också)
  • år 4-5 har 60 minuter/vecka med mig
  • år 6-7 har ingen musik alls
  • år 8 har 60 minuter/vecka i en termin, halvklass
  • år 9 har 60 minuter/vecka hela året, halvklass

Jag skulle gärna ha de yngre eleverna också. Går omkring och klurar på hur jag ska få till det. Det är ju helt och hållet en kostnadsfråga antar jag. Kanske kan bli lättare att få igenom nu när det ska skrivas skriftliga omdömen?

/Musse

2 kommentarer:

Vardagens guldkorn sa...

Å va skönt att få vara hemma så där som bonus... Sitter på jobbet, hade ett hål trodde jag, nu ska jag ta en Hk lektion för vår vikarie är sjuk, så där försvann hålet på hundra minuter i ett huj! Pastasåser och konsumentekonomi med en klass jag aldrig träffat tidigare... vi får väl se hur det går =0)
Kram L

idiofon sa...

intressant med timmarna. jag har såhär:

år 1-6: 40 min/vecka.

(hur de har på högstadiet vet jag inte.)

f-klass på stråkklass-skolan: 2*30 min/vecka
år 1 stråkklass: 30 min cellolektion (3 elever) + 40 min stråk i halvklass.
år 2 som ettorna fast 60 min i helklass.


jag tycker att det märks väldigt tydligt att ungarna har musik hela lågstadiet. det märks dessutom vilka som sjunger mycket med sina fröknar och vilka som har gått i stråkklass. utöver detta har alla förresten rytmik i trean, med en annan lärare.

kan du inte dra ned till 40 min/vecka med mellanstadiet och på så sätt hinna lite mer på lågstadiet. skulle jag ha gjort i alla fall. tror jag. 60 minuter är ju lyx iofs.